ویتامین های محلول در آب


این ویتامینها در آب حل مى شوند.
در تمام سلول هاى زنده وجود دارد.
در ساختمان آنزیم ها یا کوآنزیم ها شرکت دارند , و بدن به نسبت تبادلات خود به آن نیاز دارد.
ویتامینهاى محلول در آب به دو گروه تقسیم مى شوند:

 


ویتامینهاى گروه

B
ویتامین
C
ویتامین
B1 (تیامین)
نام شیمیائى آن“ تیامین ” است و سابقأ به آن ”آنوزین” گفته مى شد.
از تجزیه تیامین طعم خاصى ظاهرمى شود که در جریان پختن گوشت ایجاد مى گردد.
در برابر حرارت , اکسیداسیون و قلیا نسبتأ مقاوم است.

 

منابع غذائى تیامین
1) منبع گیاهى
در مخمر آب جو , جوانه جو , برنج با پوست , اسفناج , لیمو ترش و ... وجود دارد.
2) منبع حیوانى
بیشتر در جگر , قلوه, شیر گاو, زرده تخم مرغ وجود دارد.


کمبود تیامین در بدن

1) سبب بروز بیمارى برى برى مى گردد که از علائم مشخصه آن فلج شدن فرد است
2) اگر این کمبود به قلب برسد بیمارى برى برى مرطوب نامیده میشود.
3) اگر این کمبود به اعصاب برسد بیمارى برى برى خشک نامیده میشود.
4) در موارد خفیف تر :

الف) با عث ناراحتیهاى گوارشى , از جمله بى اشتهائى , نفخ معده , یبوست میشود.
ب) با عث ناراحتیهاى عصبى , از جمله ضعف عظلانئ , بى خوابى , عصبانیت و احساس خستگى مى شود.

 

ویتامینB2 (ریبوفلاوین)
نام شیمیائى آن ریبوفلاوین است
در طبیعت به صورت ترکیب با اسید فسفریک وجود دارد.
به نور حساس ودر اثر آن تبدیل به لومى لومى فلاوین شده.
در برابر حرارت و محلولهاى قوى اسیدى مقاوم ولى در حضور مواد قلیائى ناپایدار است.

 

منابع غذایی ریبو فلاوین

(1) حیوانى :
بیشتر در گوشت , جگر , دل , قلوه , شیرخشک و شیر گاو وجود دارد.
(2) گیاهى :
در سبزیجات , حبوبات , غلات , گردو , مغزها و مخمر موجود میباشد.

 

کمبود ریبو فلاوین
(1) این ویتامین در رشد و نمو تاثیر دارد و کمبود آن در کودکان سبب توقف رشد مى گردد
(2) در سلامت چشم مؤثر است, و کمبود آن باعث شب کورى مى گردد.
(3) در سلامت دستگاه گوارش مؤثر است, و کمبود آن باعث ورم مزمن روده میگردد.
(4) از دیگر عوارض آن ضایعات پوستى ومخاطى مانند:
تورم لب , ترک گوشه لب و بینى و تورم زبان است.

 

ویتامین B3 (نیاسین)
نام شیمیائى آن نیاسین یا اسید نیکوتین است
یکى از پایدارترین ویتامین هاست که به: حرارت , اکسیداسیون , قلیا و اسید مقاوم است.
این ویتامین اتلاف در پخت دارد , چون محلول در آب است همراه با آب پخت دور ریخته میشود , و این اتلا ف حرارتى نیست.


منابع غذایی نیاسین :

درغلات, حبوبات , سبزیجات , مغزها , گوشتها , دل , جگر و قلوه وجود دارد.
اما شیر و تخم مرغ از نیاسین فقیرند ولى چون تریپتوفان را دارا هستند , موجودات زنده به کمک بدن میتوانند نیاسین تولید کنند , اما غلات , خود نیاسین دارند ولى تریپتوفان ندارند.


کمبود ویتامین نیاسین :
1- باعث بیمارى پلاگر مى شود , و قسمتهائى از بدن که در معرض نور خورشید باشد متورم شده و قرمز مى گردد.
2- در حالت پیشرفته آن , سلسله اعصاب آسیب دیده و سپس جنون و در نهایت منجر به مرگ میشود.
3- در جوامعى که ذرت زیاد مصرف میشود (افریقاو امریکاى مرکزى ) پلاگرا مشاهده شده ,چون ذرت تریپتوفان ندارد , و اسید نیکوتنیک قابل جذب نمى باشد.

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : دوشنبه ۱٥ بهمن ۱۳۸٦ | ٢:۳٦ ‎ب.ظ | نویسنده : رضا قادری | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.